For å utvikle disse kvalitetene har vi noen virkemidler som vi ønsker å
fremheve og forklare.
MESTRING - etter en TFK trening skal alle spillerne ha en følelse at de fikk til
noe. Dette setter krav til at trenerne greier å skape en balanse mellom vanskelighetsgrad og
ferdighetsnivået til den enkelte (se også eget pkt om differensiering).
MORO - det skal være gøy å spille fotball i TFK, ha alltid smilet på lur når du er på
treningsfeltet.
BALLBERØRING - bruk øvelser som gir mange ballberøringer for hver enkelt spiller. I spilldelen skal
det være få spillere på hvert lag. En generell regel er at det aldri skal være flere utespillere på
banen enn det som er i kamp på gjeldene alderstrinn, men bruk gjerne færre (1v1, 2v2 osv). I TFK
ønsker vi at mest mulig av treningen skal foregå med ball.
AKTIVITET - sørg for at spilleren er i mest mulig aktivitet. Det er gjennom
aktivitet/erfaring spillere lærer (learning by doing). Unngå at spillere står i kø, del opp i
hensiktsmessige grupper og sørg for at det er tilstrekkelig med trenere for å ivareta aktiviteten.
ROS - gi spillerne ros. Veldig få blir bedre av å få kjeft. I løpet av en TFK trening
bør alle spillerne ha fått skryt av trenerne.
PRØVING OG FEILING- for å lære er det viktig å feile. Vi oppfordrer spillerne til
alltid å gjøre noe konstruktivt med ballen. Utvikling er viktigere enn resultat i TFK. Spillere som
prøver og feiler skal roses, ikke rises av trenere og medspillere!
LA SPILLEREN TA VALGET - alle trenere faller for fristelsen og rope «skyt», «spill
ballen» eller lignende når en spiller har ballen. I TFK ønsker vi å begrense dette. Skal vi skape
spillere som er i stand til å ta egne, gode valg så er det viktig å la dem få øve på det. Snakk
heller med spillerne etterpå og spør hvorfor de valgte den løsningen og om de så noen andre mulige
løsninger?
DIFFERENSIERING - handler om å tilpasse treningen til den enkelte. Det kan være en
øvelse hvor man kan stille ulike krav basert på spillerens erfaring og nivå. Man kan også dele inn i
grupper hvor de gjør forskjellige øvelser, enten med ulik vanskelighetsgrad eller med ulike
treningsmomenter, etter behov. Det kan også differensieres i spilldelen ved at man spiller med og
mot spillere som er på samme utviklingsnivå. Det vil bidra til enda flere ballberøringer for hver
enkelt samt størst mulig grad av mestring.
Det ideelle er at spillerne over tid spiller
- 1/3 av tiden med og mot dem som er på samme nivå
- 1/3 av tiden med og mot dem som har kommet lenger
- 1/3 av tiden med og mot dem som ikke har kommet så langt
HOSPITERING - dersom spillere er langt framme i sin fotballutvikling i forhold til
jevnaldrende, vil det være hensiktsmessig at de får hospitere opp på et alderstrinn/nivå over der de er.
Vi ønsker at alle spillere i utgangspunktet følger sitt årskull, men åpner for ekstra treninger/kamper
på et høyere nivå – etter prinsippet «i tillegg til», ikke «i stedet for» eget lags treninger. Ved
vurderingen av hospitering så er det spilleren sin utvikling som er avgjørende, ikke laget over sitt
ønske om en god spiller. Hospitering skal initieres av trenerenpå spillerens faste lag og avklares med
sportslig leder og trener på hospiteringslaget. Det er en forutsetning at det er en plan på hvert lag -
for hospitering, at spilleren ønsker dette selv og at det godkjennes av foreldre. Hospitering mellom
årskullene fordrer god kommunikasjon mellom trenerne på de enkelte lagene. Man bør også ha med
hospitering som et virkemiddel og løsning, når man skal melde på lag i de ulike klassene.
TFK ønsker å legge til rette for hospitering både opp ett til to årskull, samt hospitering
ned årskull – etter en kokret vurdering på hvert lag. Som hovedregel skal det være minst to spillere som
hospiterer om gangen. Det er mange spillere som har sportslig glede av- og vil ha utvikling ved
hospitering hos eldre årskull. Vurderingen baseres på å se spillerene, innenfor hele mangfoldet av
fotballmessige ferdigheter, hvor TFK-spilleren kan få en ytterligere utfordring hos et eldre- eller
yngre lag.
SPILLETID - i barnefotballen skal alle spillerne få tilnærmet lik spilletid. Samtidig viktig
å melde på nok lag slik at det ikke blir for mange innbyttere og mye tid på sidelinjen. Ideelt sett bør
man ha 2 innbyttere på 5’er fotball og 2-3 på 7’er.
I ungdomsfotballen åpner vi for ulik spilletid. Allikevel ønsker vi at samtlige spillere som er tatt ut
til kamp får godt med spilletid med mindre de blir skadet eller ikke ønsker å spille så mye selv.
Kriteriene for vurdering av spilletid er:
- Oppmøte på trening
- Innsats på trening
- Ferdighetsnivå
- Vurderes i denne rekkefølgen
LAGSPÅMELDING OG JEVNBYRDIGHET I BARNEFOTBALLEN - for å gjøre kamparenaen best mulig er det
viktig at man melder på nok lag, på riktig nivå og deler inn lagene hensiktsmessig. Pr i dag så spilles
det i Vestfold for alderskullene 6-7 år aktivitetsturneringer (ikke nivåpåmelding), 8 år serie uten
nivåpåmelding, 9-12 år serie med nivåpåmelding. For 6-8 åringene vil det da være gitt at lagene deles
opp med utgangspunkt i at lagene skal være noenlunde jevne innbyrdes. Det skal også tas hensyn
skoletilhørighet og sosiale relasjoner, men vi ønsker ikke rene Byskogen- og Træleborglag. For 9-12
åringene er det viktig med påmelding på riktig nivå da vi ønsker så jevne kamper som mulig. Trenere i
samråd med sportslig leder vurderer hvilke nivå man bør melde seg på. Det er også mulig å differensiere
på kamparenaen (ved påmelding av lag på ulike nivåer) så lenge alle blir gitt tilnærmet lik spilletid og
oppfølging, men vi ønsker å unngå at det alltid er de spillerne som har kommet lengst som spiller på
samme lag. Det skal ikke differensieres ved påmelding til cuper (da det ikke er nivåpåmelding der).
UTGÅR: Les presisering under - nytt fra 2020.
Målet med dette er å sikre at alle spillerne får nok spilletid, at alle føler mestring og
at kampen blir den morsomme utviklingsarenaen den er ment å være.
LAGSPÅMELDING I UNGDOMSFOTBALLEN - her vil det primære fokuset være å få meldt seg på
riktig nivå slik at utfordringen passer til ferdighetsnivået. I ungdomsfotballen skal det meldes på
ulike nivåer og la de som har kommet lengst utviklingsmessig spille på et høyere nivå enn de som ligger
noe bak. Men her skal det også være fokus på å melde på nok lag slik at vi sikrer at alle spillerne får
et godt og tilstrekkelig kamptilbud.
NYTT FRA 2020 (presiseringer fra NFF/Vestfold fotballkrets til lagspåmelding) - ratifisert
av Tønsberg Fotballklubb:
Jevne lag på årskullet i klubben.
I de ulike årskullene finner en stor variasjon i modning, motivasjon og ferdighetsnivå.
Denne «variasjonen» forandres kontinuerlig, og vi voksne må være tålmodige. Ved å være
utviklingsorientert og følge «utviklingstrappa» til alle spillerne tett, får vi med flest mulig, lengst
mulig og best mulig. Ved å ha mangfold i hvert lag på årskullet vil det bidra til både trygghet (spille
med kamerater) og utfordringer (spille med de som har kommet lengre og de som ikke har kommet så langt i
ferdighetsutviklingen). Utgangspunktet for mestring vil da være godt. Dette er oppskriften for å oppnå
trivsel og utvikling.
Lagene settes derfor sammen etter kriteriene kameratskap og mangfold i ferdigheter. Ikke ved
å sette sammen de «beste per dato» på ett lag, og «resten» på 2. og 3. lag.
Dette forutsetter at klubbene organiserer treninger for hele årskullet. Det gir et godt
grunnlag for å kunne sette sammen lag med mangfold i kameratskap, ferdigheter og ulike fysiske
forutsetninger uten å «toppe».
Ekstratilbud i trening og kamp
Fra 10 års alder har man muligheten til å melde på et ekstra lag i årsklassen over.
Kriteriene for å være med bør være treningsiver, motivasjon og fair play. Ekstratilbudet skal ikke være
et eksklusivt tilbud til noen få, men trenerne kan bruke laget som en motivasjonsfaktor for enda mer
trening og utvikling. Etablering av slike lag krever god kommunikasjon mellom klubb, trenere, foreldre
og spillere.
Innmelding av resultat
For at kretskontoret skal kunne følge med på seriene og i tillegg kunne bygge nye serier på
høsten, er de avhengige av at lagene melder inn resultat på alle kampene. Det er hjemmelaget som er
ansvarlig for at resultat meldes inn rett etter kampslutt. Dette kan gjøres i appen MinFotball eller
FIKS.
Velg rett nivå på motstander.
Det hjelper lite å ha jevnbyrdige lag innad hvis lagene vi møter har kommet mye lengre eller
nettopp har startet sin fotballaktivitet. Det å velge rett nivå er ofte avgjørende for jevnbyrdighet i
kampen.
Gjør derfor vurderinger som
- Hvor lenge årskullet har spilt fotball.
- Summen av aktivitetsnivå blant spillerne (egen aktivitet, allsidig aktivitet etc.)
- Summen av aktivitetsnivå i årskullet/på tvers av årskull.