Flott stemning i praktfullt vær

13/06 - 2023

Når Tønsberg Fotballklubb skal utvikle klubbidentiteten, baserer det seg på fotballaktivitet hvor samhold og miljø er hovedfaktorene; Barn og voksne, «hand i hand». Sist lørdag ble akkurat en slik dag og når også været så absolutt viste seg fra sin beste side, kunne det ikke bli bedre.

Merkeprøver.
Dagen startet med merkeprøver, hvor alle skulle få teste sine fotballferdigheter og ikke minst se om utøverne hadde en forventet utvikling fra året før. Stort engasjement og glødende innsats ble belønnet med en NFF-pin basert på ferdighetene til den enkelte. Her var det kun egen fremgang som kunne måles. Ikke alle var like fornøyde med resultatet, men da vet de at det bare er med trening over tid som gir resultater.

Åpning av ballbingene
Tønsberg Fotballklubb har bygget de sannsynligvis flotteste og mest robuste ballbingene i Vestfold og Telemark, flott innrammet i klubbens eget anlegg, Strandman Arena. Like før åpningsseremonien var i gang, ble det klart at disse to bingene hadde fått sine egne navn, nemlig EDH-bingen og Peppes-bingen, noe som også er visualisert både inne og ute i bingene. Styreleder Geirfinn Kvalheim berømmet innsatsen til Strandman-gutta, klubbens egne anleggsressurser og ikke minst spillemidler fra Norsk Tipping og økonomisk støtte fra Sparebankstiftelsen DNB. All ære til alle ildsjelene som stiller opp, enten på prosjekt som dette eller daglig gjennom trener og lagledergjerningen. Hva er vel norsk idrett uten ildsjelene? Ingen ting! Norges Fotballforbund var representert ved anleggskonsulent Robert Winnem og NFF Vestfold ved styreleder Torleiv Sandvik. Det samme var en alltid engasjert Terje Edh, som representerte «fadderne» av bingene, mens Eik og Klokkeråsen Skoleorkester stod for det musikalske. Det var en selvfølge at en av klubbens Æresmedlemmer skulle stå for den offisielle åpningen av ballbingene med klipping av snor, og da falt valget naturlig ned på Henning Tollefsen, mannen bak kunstgressbanen og TFKs flotte klubbhus. Med god hjelp av klubbens aller yngste, ble det en verdig og flott ramme rundt ballbingeåpningen.

Coca Cola Interncup
Umiddelbart etter ballbingeåpningen, gikk man i gang med å arrangere Coca Cola interncup, en skikkelig morocup bestående av blandalag med spillere, trenere, lagledere, søsken og foreldre. Det ble akkurat så moro som man hadde håpet på. Med spillere på tvers av alderslagene, ble det skapt mange nye bånd denne dagen. Lagene var oppkalt etter flere av de mange nasjonene som er representert i klubben, og til slutt var det «Filippinene» som slo «Syria» i finalen etter ekstraomgang og golden goal.

Et måltid for historiebøkene
Etter cupen ble det servert gratis mat, kaker og brus til alle som var til stede. Maten var laget av foreldre fra ulike nasjoner, og det bugnet av godsaker fra både Asia, Afrika, Sør-Amerika og Europa. Stemningen var høy, og matskryten satt løst. En flott dag med styrket klubbfølelse og inkluderende sosialt samvær på tvers av kulturer og alder. Her snakker man ikke bare om mangfold på tvers av forskjellige kulturer, opprinnelse og ståsted, men også mangfold ved at en av klubbens egne Unifiedspillere underholdt barna, spesielt de aller yngste, ved å utforme ballongfigurer. Sosiale tiltak som dette er gull verdt, både for samhold, klubbidentitet og ikke minst en sterk miljøfaktor. Frister til gjentagelse.