Vi sa det og vi gjorde det!

14/11 - 2022

Etter en intens bygge- og dugnadsperiode, er nå 2 splitter nye ballbinger ved Strandmann Arena en realitet. Det startet med en vill idé og endte opp i to fantastiske ballbinger som er meget kompakte, meget støysvake, meget robuste og ikke minst meget flotte.

Ideen ble unnfanget i mai og planleggingen startet umiddelbart. Mange brikker skulle på plass, som godkjenning fra Tønsberg Kommune om å få benytte området til formålet, søknad om spillemidler skulle klargjøres, utforming av bingetype skulle besluttes og bestilles for levering innen tidsfristen, kunstgresstype og leverandører skulle evalueres og ikke minst grunnarbeid skulle planlegges og gjennomføres på en tilfredsstillende måte. Det meste kan man si har gått (nesten) smertefritt.

Kostnad og finansering.

Totalkostnaden ble beregnet til ca kr. 850.000m. inkl mva. En god spillemiddelordning for nærmiljøanlegg, som dette er definert som, en fordelaktig momskompensasjons- ordning, en god porsjon dugnadsinnsats både fra Strandman og egne ressurser samt støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, gjør at man lander prosjektet relativt trygt økonomisk. En «malurt i begeret» er selvfølgelig at Tønsberg Fotballklubb ikke får noe økonomisk støtte fra en av de største brukerne, nemlig Tønsberg Kommune eller Byskogen skole. Likevel skal dette ikke gå utover elevene. De skal få all den tilgangen de har ønske om og behov for. Det er for denne aldersgruppen ballbingene er bygget.

Fremdrift og resultat

21. oktober ble spaden satt i jorda og Strandman gikk i gang med grunnarbeidet. Dette gikk meget kjapt og forskriftsmessig for seg. Tønsberg Fotballklubb kan ikke få fullrost nok gutta i Strandman og sine egne, hhv Svein Wold, Kjell Roger Henriksen, Svein Åge Enge og Geirfinn Kvalheim. Takk også til Eirik Hagen som trommet sammen dugnadsgjeng på kort varsel.
"Spaden" satt i jorden 21.10 kl 13.
Grunnarbeidet ferdig 22.10 kl 18 - Fantastisk innsats!
Tirsdag 1. november kom alle veggmodulene på plass.
2. november ble de første modulene montert.
4. november var alle veggmodulene satt opp.
8. november kl 0730 kom betongbilen for å fylle betong i bunnen av alle veggmodulene.
Samme kveld samlet Erik Hagen en dugnadsgjeng for å fylle sand over betongen i alle modulene.
Onsdag 9. november ble kunstgresset lagt.
Samme kveld fikk idris ta med seg noen av spillerne sine for å teste bingen.
Inngangene ble meget forseggjorte.
Det samme kan man si om innrammingen av målburene.
Kort oppsummert: 21. oktober 2022
Kort oppsummert 11.november 2022