Seriefinalen gikk TFK sin vei

06/10 - 2022

Det var ikke bare en sur vind og kraftig regnvær som feide over Borre IF sitt G14-lag da de besøkte Tønsberg Gressbane onsdag. På motsatt banehalvdel stod det topp motiverte gutter fra TFK og ventet, anført av en meget engasjert hovedtrener Edvinas Lukosevicius.

Dette var det man på fotballspråket ville kalt en seriefinale; Det laget som stakk av med seieren, vil etter all sannsynlighet bli seriemester i sin klasse. Selv om ikke alt er 100 % avgjort, er det kun teoretiske sjanser for at Borre kan frarøve TFK gullet.

Førsteomgangen var et fyrverkeri av en fotballkamp. Både vinden og gutta fra TFK bølget fremover mot Borre-målet med storm styrke. Det startet med at Tønsberg FK tok ledelsen ved Oliver Heiestad et kvarter før sidebytte, og Tønsberg FK doblet ledelsen da samme spiller satte inn 2-0 sju minutter senere. Fem minutter før hvilen økte Alan Saman til 3-0. Stillingen sto seg til pause.

Målløs andreomgang

Etter hvilen snudde nok kampbildet seg noe, da det var Borre sin tur til å få sterk medvind i ryggen. Noen sjanser ble det til det gjestende laget, men det var også muligheter for våre gutter, så det hadde ikke vært noe å si på om det kom et par mål til begge veier, men en kombinasjon av litt ineffektivitet fra Borre sine gutter og godt forsvarsspill av våre, gjorde at TFKs gutter kunne gå jublende og litt kalde av banen etter 70 spilte minutter til applaus fra et godt oppmøte av publikum. Dommer Philip Marthi hadde en relativt grei dag »på jobben», men det var tøffe tak utpå der og noen småskader og kollisjoner blir det ofte når det står om seriegull.

Dommerveileder Rune Mikkelsen sendte klubben en hyggelig melding kjapt etter kampslutt: «Jeg hadde gleden av å være dommerveileder på G14 kamp på Gressbanen i kveld mellom TFK og Borre IF. Bra ramme. Flott kampvert. Positiv holdning. Rett og slette hyggelig å være til stede selv på en regntung kveld».

Tønsberg FK leder serien

Før kampen mot Tønsberg FK G14 hadde Borre vunnet fem kamper på rad. Etter onsdagens kamp er Tønsberg FK på førsteplass på tabellen med 22 poeng, mens Borre ligger på andreplass med 19 poeng. Det er en kamp igjen.