Aktivitetsdag for Ukrainske barn på Strandman Arena

04/08 - 2022

Over 20 Ukrainske barn fikk en hardt tiltrengt pause i sine tunge tanker om det grusomme som skjer i hjemlandet deres når Tønsberg Fotballklubb inviterte til aktivitetsdag på Strandman Arena, onsdag 3. august.

TFK samlet over 50 barn og unge med 5 trenere til ei treningsøkt hvor inkludering og fotballaktivitet var satt i fokus. Alle var meget spente på hvordan våre ukrainske venner og våre egne spillere ville takle denne utfordringen. Ville våre barn og unge slippe våre venner fra øst inn i treningsgruppen og ville de ukrainske barna bare være sammen med sine egne eller turte de å blande seg med våre?

Det var en ugrunnet frykt. Det var selvfølgelig en liten usikkerhet på begge sider, men når fotballen begynte å rulle, viste det seg fort at selv om de har forskjellig språk i utgangspunktet er «fotballenes språk» likt over hele verden. Selv om våre ukrainske venner har hatt litt engelsk på skolen, var det usikkerhet som preget de når de ankom kunstgressbanen. Fra å være fåmælte når de kom og usikkerhet på hva som ville møte dem, kom engelsken deres og det store smilet fort frem. Noen ville ikke/turte ikke spille fotball når de kom, men etter endt økt, kunne de ikke vente med å komme tilbake når fotballskolen sparkes i gang i uke 32.

Andre Yatsura er en av flyktningene som møtte opp til aktivitetesdagen. Dette sa han om Norge og om å spille fotball:
– Det er mange fine steder i Norge, jeg synes skogene, fjellene og husene er veldig fine her. Norge er det beste landet jeg kunne flyttet til. Det jeg liker best med Norge er menneskene og maten.
-Jeg synes det er gøy å spille fotball her. Jeg spilte fotball hjemme i Ukraina for to år siden og jeg synes det er en kul sport, sier Andre.

TFK kan ikke få fullrost nok de 5 trenene som hadde anledning til å stille på kort varsel, Halvor Viken, Anders Nilsson, Rita Furan, Ingrid Sundby og Matthew Mc Ghee. De viste omsorg, inkludering og fikk snudd forsiktighet til store smil på den grønne kunstgressbanen. For en forvandling!

Takk også til vår nye rekrutteringsansvarlig, Abdullahi Abdirahman Ali, eller Ali som han ønsker å bli kalt, som hadde opprettet kontakt med Ukrainsk støtteforening og som hadde lagt regien på økten, samt May Britt Lorentzen som hadde bakt fantastiske kaker og hadde ansvar for at alt var dekket og klart når ca 90 barn og unge, trenere, tolker, noen foreldre og støtteapparat fikk en hyggelig avslutning på tiltaket inne i de flotte og «nyfreshede» klubblokalene våre.